Nisza rynkowa – Od zera do Master Blogera
Dzisiejszy wpis rozpoczyna serię wpisów dla początkujących blogerów, nazwanych Od zera do Master Blogera. W poradnikach tych postaram się poruszyć najważniejsze zagadnienia związane z uruchomieniem i prowadzeniem własnego bloga eksperckiego, podstawami SEO, zdobywaniem darmowego ruchu, promocją bloga w social media i tym, co jest najważniejsze – w jaki sposób zacząć zarabiać na blogu.
Wpisy będą skierowane do osób, które chcą stworzyć bloga eksperckiego i zaczynają swoją przygodę z marketingiem online. Doskonale wiem, jak to jest zaczynać od zera i jak dużo czasu wymaga odnalezienie wiedzy i metod, które pokierują Cię w odpowiednią stronę. Zapraszam do lektury.
Ale o czym ja będę pisał?
Każdy początkujący bloger zastanawia się o czy będzie jego blog. Jeżeli chodzi o branżę MLM najczęściej wybiera się tematykę odchudzania, zdrowego odżywiania, zdrowia, rozwoju osobistego czy NLP. Nie ma w tym nic złego, jeśli znasz się na tym i posiadasz odpowiednią wiedzę. W pozostałych przypadkach lepszym rozwiązaniem będzie znaleźć swoją niszę. Co to jest ta tajemnicza nisza, a właściwie nisza rynkowa? Jest to konkretna grupa klientów, która poszukuje ściśle określonych korzyści.
Korzyściami może być wiedza pod różną postacią, zarówo darmowa jak i płatna, ale także dowolny inny produkt lub usługa. Ja interesuję się fotografią i mógłbym stworzyć bloga na temat szeroko pojętej fotografii. Jednak bardzo trudno byłoby przebić się przez konkurencję, przynajmniej na początku prowadzenia działalności online. Zdecydowanie łatwiej jest sprecyzować grupę odbiorców i kierować swoją ofertę właśnie do nich, np. wybiorę osoby zainteresowane fotografowaniem w plenerze w wieku od 20 do 25 lat zamieszkujące miasta powyżej 100000. Dzięki temu nasze informacje trafią do właściwych osób, którzy będą poszukiwali konkretnych informacji, produktów czy usług.
Nisza rynkowa – jak ją znaleźć?
Najłatwiej jest wziąć kartkę papieru i wypisać sobie 10 rzyczy, które potrafisz robić najlepiej. Ważne jest, aby wziąć w tym miejscu pod uwagę swoją wiedzę i umiejętności. Może posiadasz jakeś ciekawe książki, które od dawna chciałeś/aś przeczytać i do tej pory leżą zakurzone na półce? Może warto jest zdobyć wiedzę w nich zawartą?
Następnie napisz jakie masz pasje, czym się interesujesz, co przynosi Ci ogromną satysfakcję i frajdę? Jeśli coś Cię interesuje i masz dodatkowo wiedzę na ten temat, masz ogromny potencjał aby zaistnieć w tej konkretnej niszy w Internecie.
Kończąc to ćwicznie na Twojej kartce powinno znaleść się przynajmniej kilka/klikanaście dziedzin, na temat których możesz tworzyć wpisy na swoim blogu. Teraz czas, znaleźć swoją grupę docelową.
Czy ktoś poszukuje wiedzy na ten temat?
Mając zdefiniowaną niszę musimy jeszcze sprawdzić:
- czy ktoś poszukuje informacji na ten konkretny temat
- jaka jest konkurencja
- czy i jakie problemy występują w niszy
- aktualność niszy, tzn. czy temat jest nadal poszukiwany, czy jest na topie
Pierwszym narzędziem, z którego powinno się skorzystać jest wyszukiwarka Google 🙂 Obecnie jest to podstawowe narzędzie, za pomocą którego ludzie na całym świecie poszukują rozwiązań swojego problemu (wg badań w Polsce ponad 90% osób poszukuje rozwiązań w Internecie!). Mając zdefiniowane dziedziny, w których czujesz się naprawdę dobrze, możesz przystąpić do poszukiwań. Wpisz zapytanie w wyszukiwarce Google, np. jeśli czujesz się bardzo pewnie w tematyce fotografii, wpisz w polu wyszukiwania fotografia wraz ze spacją. Google podpowie Ci kilka najczęściej wpisywanych fraz kluczowych zaczynających się od słowa fotografia. Nie będę się w tym momencie zagłębiał w techniczne aspekty, ponieważ w odrębnym wpisie przedstawię przykładowe case study.


Kolejnym etapem analizy słów z naszej potencjalnej niszy jest sprawdzenie ilości wyszukiwań miesięcznych oraz konkurencji. Możemy to bardzo szybko i w prosty sposób sprawdzić w Google Keyword Tool. Weźmy dla przykładu frazę fotografia ślubna.
Ze statystyk wynika, że taką frazę kluczową wpisuje w wyszukiwarce ponad 160 tys. ludzi. Jest to bardzo dużo, natomiast konkurencja również jest duża. Lepszym rozwiązaniem byłoby zawęzić frazę kluczową np. do konkretnego miasta – fotografia ślubna wrocław lub znaleźć inne wartościowe słowa kluczowe i z mniejszą konkurencją, np. zdjęcia fotografie (301 000 wyszukiwań, niska konkurencja) lub fotograf (8 100 wyszukiwań miesięcznie, niska konkurencja).
Kolejnym narzędziem bardzo pomocnym przy określaniu, czy warto zająć się daną niszą jest Google Trends. Dzięki niemu można sprawdzić jak kształtują się trendy wyszukiwania w czasie dla konkretnych słów lub całych fraz. Dla naszego przykładu fraza fotografia śluba najwięcej wyszukiwana jest w pierwszym i trzecim kwartale roku (wtedy organizowane są przeważnie przyjęcia weselne) oraz w takich województwach jak: podkarpackie, małopolskie, opolskie i podlaskie (pierwsze cztery). Można więc spróbować szukać klientów właśnie na tą konkretną frazę w tych rejonach Polski i pozycjonować się na rynkach lokalnych w dużych miastach, np. dla małopolski będzie to fraza fotografia ślubna kraków, czy fotografia ślubna zakopane.
Ostatnim bardzo ciekawym narzędziem od Google są Statystyki wyszukiwarki. Jest to rozszerzenie narzędzia Google Trends, pokazujące nie tylko trendy, ale także podpowiadające jakie informacje były najczęściej wyszukiwane, w jakich konkretnych miejscach oraz podpowiada podobne słowa kluczowe. Dzięki temu narzędziu mamy czarno na białym, że warto zainteresować się frazą fotografia ślubna kraków (druga najpopularniejsza fraza oraz 5-ta o rosnącej popularności).
Są to podstawowe narzędzia, od których należy zacząć poszukiwanie niszy i popytu na produkt, usługę, czy informację!
W kolejnym wpisie z tej serii przedstawię krok po kroku jak dokonać analizy rynku dla swoich pasji oraz w jaki sposób wybrać tą najlepszą, która będzie najbardziej dochodowa.
Są to podstawowe narzędzia, od których należy zacząć poszukiwanie niszy i popytu na produkt, usługę, czy informację!