| |

Jaka domena na bloga? – Od zera do Master Blogera

Jaka domena na bloga?

To jest bardzo dobre pytanie i myślę, że za każdym razem gdy uruchamiamy nowego bloga zastanawiamy się na jakiej domenie ma on się znaleźć. Chcielibyśmy, żeby domena była łatwa do zapamiętania, ale nie zawsze to jest najważniejsze. Czasami zależy nam na rozpoznawalności naszej marki (może to być produkt, usługa, nazwa firmy, czy nasza osoba). Są też takie sytuacje, że tworzymy „mini blogi” pod programy partnerskie lub system AdSense i w tym wypadku również domena ma znaczenie 🙂 Jak widzisz odpowiedź nie jest taka prosta, ponieważ należy wziąć szereg elementów pod uwagę wybierając domenę na bloga. Chcesz wiedzieć od czego zacząć?

Jaki to ma być blog?

Tak jak już wspomniałem wybór domeny jest najczęściej uzależniony od tego, jaki blog czy stronę chcemy prowadzić. Najpopularniejsze są następujące blogi:

  • blog firmowy
  • blog ekspercki
  • blog tematyczny

Podział jest dość skrótowy, jednak z mojego doświadczenia wynika, że jest wystarczający do większości zastosowań.

Jaka domena na bloga firmowego?

Wyobraź sobie, że masz firmę Bananek. Firma zajmuje się produkcją różnych dmuchanych zabawek do pływania. Jako właściciel postanawiasz uruchomić bloga. Szukasz domeny z nazwą firmy i jest jedna dostępna, bananek.eu. Po zakupie domeny zastanawiasz się, czy blog powinien być uruchomiony bezpośrednio na domenie, czy może na subdomenie? Według mnie blog powinien zostać uruchomiony w subdomenie, ponieważ będzie dodatkowym wsparciem dla Twojej strony firmowej i to zarówno pod kątem pozycjonowania, jak i też budowania marki Twojej firmy. Poza tym jeśli ktoś będzie poszukiwał Twojej firmy i wejdzie na stronę, to pojawi mu się strona sklepu a nie blog. Blog powinien być sposobem na dodatkowy ruch do sklepu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie uruchomienie bloga na subdomenie blog.bananek.eu. Takie uruchomienie bloga niesie ze sobą jeden zasadniczy plus – będziesz mógł/a dodawać adres bloga do katalogów stron.

Blog ekspercki

Jest to blog jednotematyczny, na którym umieszcza się wysokiej jakości artykuły związane z branżą, w której chcemy stać się ekspertami. W 99% przypadków domeną pod blog ekspercki wybiera się domenę składającą się z imienia i nazwiska, np. piotrskrzypczak.pl. Dzięki temu stosunkowo szybko i dość łatwo wypozycjonujesz swoją stronę na frazę imię i nazwisko, np. piotr skrzypczak. Poza tym osoba szukająca jakiegoś rozwiązania, która trafi na taki blog ekspercki, a jej problem zostanie rozwiązany, bardzo szybko zapamięta Twoje imię i nazwisko. Jeśli jeszcze będziesz wysoko w wyszukiwarkach sukces jest wręcz gwarantowany 🙂

Co jednak zrobić, gdy nie możemy kupić takiej domeny, bo jest już zajęta. Najprostszym rozwiązaniem jest do domeny dopisać słowo blog, np. piotrskrzypczakblog.pl lub blogpiotrskrzypczak.pl. Jeśli nie mamy nawet takiej możliwości, to najlepszym sposobem jest wymyślenie nazwy dla marki, jaką chcemy stworzyć i ją przyjąć jako domenę.

Blog tematyczny

Blog tematyczny jest swego rodzaju blogiem eksperckim, z tą różnicą że głównym zadaniem tych blogów jest zarabianie pieniędzy, a bloga eksperckiego kreowanie marki własnej. Najlepszą domeną na tego typu blog jest domena składająca się z frazy kluczowej lub słów kluczowych, np. kredytyhipoteczne.pl. W tym przypadku ważne jest, aby użyć takiej frazy kluczowej, która jest wyszukiwana przynajmniej kilka tysięcy miesięcznie. Można to sprawdzić wykorzystując Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych (Keyword Tool) od Google oraz zaznaczając wyszukiwanie ścisłe.

Zrzut ekranu z Keyword Tool
Zrzut ekranu z Planera Słów Kluczowych

Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu będziemy wiedzieć w przybliżeniu ile osób szuka danej frazy. Innym rozwiązaniem jest wymyślenie jakiejś chwytliwej nazwy, np. probloger.pl czy kursebiznesu.pl. Mała uwaga – po ostatnich zmianach algorytmu wyszukiwaki, Google trochę mniej przychylnym okiem patrzy na domeny ze słowami kluczowymi. Dlatego BARDZO WAŻNE jest, aby na tych domenach mieć wartościową treść.

Podsumowanie

W artykule przedstawiłem swoje metody jak skutecznie wyszukiwać domeny pod swoje projekty. W kolejnym artykule z serii Master Bloger poruszę temat wyboru odpowiedniego hostingu pod blog, stronę firmową, czy sklep na WordPress.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *