|

Co to jest Google Analytics i dlaczego warto go używać

W tym artykule chcę zrobić wstęp do narzędzia Google Analytics odpowiadając na pytania: do czego służy, czy jest Ci potrzebny i jak zacząć z niego korzystać? W niedalekiej przyszłości z pewnością będę rozwijał ten temat o kolejne wpisy. 

Czym jest GA i do czego służy?

Google Analytics to narzędzie służące do analizy ruchu na stronie internetowej, zbierające informacje o użytkownikach i ich zachowaniu. Dzięki interpretacji tych zachowań będziesz mógł optymalizować swoją stronę oraz działania marketingowe. Google Analytics przedstawia statystyki wejść na stronę z podziałem np. na ruch mobilny oraz ruch z urządzeń desktopowych, pozwala prześledzić z jakiej strony użytkownik do Ciebie trafił oraz czy więcej osób wchodzi na Twoją stronę z wyników wyszukiwania Google czy może z płatnych reklam albo linków umieszczanych w mediach społecznościowych. Danych do analizy jest znacznie więcej, ale interpretacja tych podstawowych, wymienionych powyżej już może przyczynić się do wzrostu konwersji na Twojej stronie, ponieważ możesz w oparciu o te dane wprowadzić modyfikacje do strony, aby była ona jeszcze lepiej dopasowana do Twojej grupy odbiorców lub ją zmodyfikować, ponieważ aktualnie nie dociera do Twojego idealnego klienta.

Zalety narzędzia Google Analytics:

Przyjazne dla użytkownika –  jest łatwe w obsłudze, osoby które dopiero zaczynają z niego korzystać są w stanie szybko zapoznać się z podstawowymi funkcjami.

Darmowe – używanie narzędzia ze wszystkimi jego funkcjami jest darmowe, jeśli sam jesteś w stanie się nim posługiwać to nie wydasz żadnych pieniędzy. Zapłacisz jedynie, jeśli chcesz zlecić komuś jego konfigurację lub analizę zebranych danych (jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie integracji lub analizy, kliknij tutaj – możesz zlecić to mnie lub mojemu zespołowi)

Popularne – dzięki temu istnieje wiele materiałów pomagających przyswoić obsługę narzędzia.

Wiele możliwości – oferuje zbieranie różnorodnych danych, które można analizować w celu optymalizacji funkcjonowania strony.

Możliwość połączenia z innymi usługami Google – np. z Google Ads (analiza ruchu z kampanii marketingowej) oraz z Google Search Console (szczegółowa analiza ruchu z wyszukiwarki internetowej).

Do czego potrzebujesz Google Analytics?

  • W celach marketingowych – analizując zebrane dane dostajesz informację w który kanał marketingowy warto inwestować, a jeśli któryś jest nieefektywny to może warto zmniejszyć na niego budżet.
  • Jeśli prowadzisz bloga, możesz zweryfikować, które artykuły czy też kategorie blogowe cieszą się największą popularnością.
  • Możesz zweryfikować czy większość ruchu to nowi użytkownicy czy użytkownicy powracający i podjąć odpowiednie kroki, żeby ludzie wracali na Twoją stronę. Następnie po zmianach na stronie czy też w kampanii, możesz przeanalizować dane i sprawdzić czy zmiany przyniosły oczekiwany rezultat
  • Ze zgromadzonych danych możesz odczytać, które podstrony generują najwięcej ruchu – warto zweryfikować czy są to strony kluczowe dla konwersji.

Jak zacząć korzystać z Google Analytics?

Aby móc korzystać z GA musisz założyć konto na https://www.google.com/analytics/web/  (niezbędne jest darmowe konto w Google). Następnie dodajesz w koncie nową usługę, przechodzisz proces konfiguracji usługi i na końcu należy pobrać odpowiedni kod JavaScript do umieszczenia na Twojej witrynie na WordPress. Jeśli jesteś w stanie samodzielnie lub przy pomocy artykułów dostępnych w internecie dodać taki kod na swoją stronę to zrób sam. Jeśli nie, tak jak wspomniałem możesz to zlecić tutaj. W kolejnych artykułach z pewnością możesz spodziewać się więcej informacji o tym narzędziu, także pod kątem właśnie analiz i raportów przydatnych jeśli prowadzisz sklep internetowy lub platformę kursową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *